Wednesday, May 9, 2012

no such word "aku adalah aku" huu scary

assalamualaikum w.b.t

kalau dulu aku pilih nama segi tuk blog nie dan sekarang aku pilih menjadi diriku.  haha kenapa tukar n rupa2nyer ramai gak tk tahu siapa aku.  bgslah memang nak merahsiakan identiti pun.  blog nie di buat dulu pun atas tujuan utk merasa nikmat yang Allah beri pada penulis2 blog.  tp sekarang ia more kepada perjalanan hidup aku di tanah gersang moscow ni hah.

hari tu aku baca buku khowatir quran by amr khaled dalam tu byk cerita susunan ayat kenapa cmtu, knp nama surah nie cmnie, apa cerita disebalik ayat2 tersebut.  best sgt.. huhu .  apa yg aku agak terkesan ialah bila dalam surah al araf, Allah bagi byk sgt cerita nabi2 terdahulu, Nabi Hud, Nabi Soleh.bagaimana mereka nie mndpt ujian dan kemudiannya Allah memberi pertolongan dan menyempurnakan iman mereka.  boleh kot go through ayat2 surat al araf sendiri.  huhu

waktu tu realise yup utk kita mencapai kesempurnaan iman n utk dpt kemenangan n rasa kemanisan iman tu perlu pengorbanan.  actually in our everyday life kita buat pengorbanan jer cuma kita x sedar sebab dah routine.  contohnya dalam bilik kita if ada kawan kita bising kita tak tegur pun dia sbb kita tak nak2 suasana x harmoni dlm hidup .  even nak masak kita berkorban bagi kawan kita guna dulu kuali .. haha pelik gak lah contoh nie tp layan jelah ek.. or if nak maen volley kita akan sampai lebam2 tapi kita suka kan if dapat main.

so mmg in the world kita kena berkorban br kita dpt capai tahap yang best tue.. huhu sebab tu sahabat2 nabi byk jer berkorban tp makin byk diorg korban makin diorg rasa syok n diorg nk sgt berlumba2 utk berkorban ( which is sy pun tak merasa lagi bende nie).

n dalam banyak2 mende yang kita nk berkorban, ada akk tu citer berkorban perasaan lah paling susah.. sebab kalau duit dah lah ada scholar n kalau masa oklah bolehlah peruntukkan lagi tp perasaan utk taat, utk dgr n buat tanpa rebel, tnpa "aku adalah aku" mmg susahkan nak dicapai.  actually antara kita n hati kita upa-upanya ada Allah yang membatasi .  so takdelah istilahh "aku adalah aku".  aku dilahirkan cmnie, tkleh ubah dah.  padahal kita kena ikut acuan Allah hhuhu and bende tu perlukan cinta kot!!!

so sekarang nie aim utk semai cinta ngan Allah supaya bila buat sesuatu takdelah aku rasa penat or apa ker sbb cinta nyer power fuhh terbaik ah!!

walaupun x pasti korg faham ker tk.. aku tak kisah sbb ini cerita aku n apa yang aku nak jadi.  korg pulak cmne?



2 comments: