Monday, April 6, 2009

dengan nama Allah yang Maha PEmurah lagi MAha Pengasihani

Subhanallah

Alhamdulilah

Allhuakhbar

merokok ish3

korang suma nak tau tak???
kalau korang beljar dekat tempat kita beljar mesti korang rasa terkejut... tp tak taulah kalau kita sorang je kot yang rasa cm nie..
alkisah yang memang aser serabut ugaklah setelah sekaian lama tinggal disini apabila keluar je dr bangunan jabatan fizik , biologi, anatomi atau histologi kita akan dihidangkan dengan asap... bukan ader org buat pembakaran terbuka tapi asap rokok yang ,memang sudah terbukti dan diketahui oleh orang yang tak merokok dan perokok itu sendiri bahawa ianya boleh membawa kepada pelbagai penyakit.. bayangkan dlm kesejukan angin dan salji pun perokok- perokok muda nie dok merokok jugak.. ish3 memang semangat betul diorg cmne semangat nyer kita update blog nie.. tapi bukanlah salah diorg seratus peratus.. sebab aper tau sebab ibu bapa diorg nie pun merokok.. cmne kita tau?? adelah.. sebab memang jelas dimata kita budaya orang kat sini tak kira umur merokok.. kita pernah nampak kat satu pasar raya nie seorg ibu sedang merokok depan anaknyer yang masih lagi dalam kereta bayi yang comel tu.. bukan itu jer ader yang ibu bapa seronok2 cakap ngan anak diorg sambil merokok..

tulah ibubapa penting utk mencorakkan anak2 mereka.. tp nak buat cmne sebab ibu bapa diorg pun tak tau pun aper itu Islam dan tak dapat tarbiyah.. yelah diorg bukan ISlam pun.. tapi apa citer lak dengan kekawan kita yang islam tapi masih merokok.. dulu kita keliru merokok tu haram ke tak.. aper yang difahami bende yang boleh memudaratkan tu haram. tapi kalau kita nasihat org2 yang merokok diorg jarang nak dengar., katanyer dah tak leh nak berhenti.. dah ketagih.. tapi kalau nak seribu daya tak nak seribu dalih.. tul tak..

tapi ader satu cara paling berkesan ... aper dier ?? jeng22
mudah jer semua nyer dari aqidah kita.. bila kita betul2 menyerahkan diri kita pada Allah dan faham ISlam yang sebenarnyer.. dengan mudahnyer kita dapat elakan diri dari merokok dan buat bende2 lain yang deen kita tak kasi buat.. itu jer jalanyer.. so kita ader pilihan.. buat perokok 2 bantulah diri anda keluar dr kegelapan dan cari sinar kehidupan..





No comments:

Post a Comment