Tuesday, December 3, 2013

mixed feeling

salam wbt

semakin lama , semakin membesar dan berkembang d n t di satu2 tempat , semakin byk ragamnya.., begitulah jugak bumi moscow nie, sentiasa ada je qadhaya (perbincgn) baru setiap hari yang membuat kami memerahkan otak dan akal yg allah kurniakan utk cuba menyelesaikannya..

yer, fasa dakwah tu sentiasa berubah dan bersesuaian dgn perubahan fasa, ujian juga makin mencabar iman penggerak2nya. 

itulah yang aku anggap kekadang sebagai rencah memilih jalan ini ( bila iman up lah) , dan nauzubillah bebanan  (bila iman turun). doakanlah bumi moscow nie sentiasa disinari cahaya rahmat allah swt, agar d n t nyer terus berkembang subur, seperti cendawan tumbuh selepas hujan..

kekadang perasaan hati ni bersyukur sgt allah pilih utk terus berada disini, kekadang x rasa pape, kekadang rasa serabut pun ada.  semua tu berubah, berubah mengikut kadar iman dan hubungan kita dgn Allah. kalau sapa kenal aku, aku ni jujur lah orgnya, boleh kata senang nk ckp apa kekuatan dan kelemahan aku pd org. 

tapi satu bende buat aku sentap bila ada seorg ukhti nie tegur dalam satu liqa' kami, katanya biarlah kelemahan kita tu hnya Allah dan kita tahu, dan kita mohon sgt2 Allah baiki dan mend kelemahan kita sebagaimana yg kita sentiasa doa di dalam bacaan duduk antara dua sujud kita tu :




perasaan sayu dah start datang since pejam celik, pejam celik dah bulan december.. maknanya tinggal x smpai 7 bulan lagi aku akan bergelar pelajar .. bila habis je aktiviti bersama akhwat aku akan rasa sayu, dptkah lagi aku berkumpul dgn mereka mcm nie..

inshallah if bukan di sini di dunia yg fana, di syurga yg abadi..kuatkanlah tapak2 kaki kami ya Allah utk terus disini walaupun byknya jahiliyah dan dosa kami.. kalau dulu aku yg melihat mereka pergi meninggalkan bumi yg telah mengtarbiyah kami, tapi kali ni aku pula akan pergi meninggalkan mereka.  x terbayang utk tinggalkan suasana ini.. aku pasti akan rindu suasana ini.. PASTI






mixed feeling betullah aku nyer penulisan nie.. byk betul teguran allah buat aku minggu nie.. antara yg aku tersentap adalah dlm tafsir surah naziat.. bila Allah berfirman..

34.  Maka apabila malapetaka besar ( hari Kiamat ) telah datang,


35.  Yaitu pada hari ( ketika ) manusia teringat akan apa yang telah dikerjakannya,

36.  Dan neraka diperlihatkan dengan jelas kepada setiap orang yang melihat.

37.  Maka adapun orang yang melampaui batas,

38.  Dan lebih mengutamakan kehidupan dunia,

39.  Maka sungguh, nerakalah tempat tinggalnya.

40.  Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari ( keinginan ) hawa nafsunya,

41.  Maka sungguh, surgalah tempat tinglnya.
 
      allah yang menciptakan hawa nafsu,  allah yg tahu substansinya, allah juga yang tahu ubatnya.. kebodohan itu satu benda yg boleh diubati dgn ilmu, tp hawa nafsu perlu diubati dengan perjuangan yang sgt panjang dan mujahadah sgt tinggi..huhu..astaghfirullahalazim..
 
kuatkanlah kami ya Allah... kuatkanlah dan teruslah memilih. ya muqalibalqulub, tsabit qalbi ala dinik wa ta atik.
 
last but not least sebelum lupa.. ni dia kek dr post lepas.. tadaa. dah habis makan, dah keluar balik dah pun :p
 
 

No comments:

Post a Comment